με ερώτηση Σκούφα – ο μυθικός μας τόπος διεκδικεί τουρισμό και ανάπτυξη και στον κοντινότερο στον Όλυμπο σταθμό τραίνου… δεν υπάρχει ασανσέρ, όπως υπάρχει σε όλους σταθμούς της χώρας
Το -αποκλειστικό- ρεπορτάζ της Ε τ Ο για την τραγική και ανεξήγητη απουσία ασανσέρ στο σταθμό του ΟΣΕ στο Λιτόχωρο, έφτασε στην Βουλή, με τη μορφή ερώτησης της βουλεύτριας Πιερίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Μπέττυς Σκούφα.
Οι απαντήσεις των αρμόδιων υπουργών, αν υπάρξουν, θα είναι άκρως διαφωτιστικές, αφού στο -δεύτερο κατά σειρά- ρεπορτάζ της Ε τ Ο, καταγράφηκε η απάντηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία απλώς διευκρίνισε ότι η αρμοδιότητα για το συγκεκριμένο θέμα ανήκει στον ΟΣΕ και παρέπεμψε σ΄ αυτόν για απαντήσεις. Απαντήσεις που δεν ήρθαν ποτέ, αφού ο ΟΣΕ υπάρχει περισσότερο “στα χαρτιά”, παρά στον πραγματικό κόσμο. Δια της απουσίας του και με την επίδειξη μηδενικού ενδιαφέροντος, έλαμψε και ο Δήμος Δίου-Ολύμπου και μαζί του πολλοί άλλοι φορείς δημόσιας διοίκησης της Πιερίας που “σφάζονται στην ποδιά μας” για τον τουρισμό μας, την ανάπτυξή μας και διάφορα άλλα άγνωστα και μυθικά. Ταυτόχρονα, ένα απαράδεκτο πρόβλημα παραμένει: στο 2021, ο σιδηροδρομικός σταθμός που εξυπηρετεί τον Όλυμπο ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΑΣΑΝΣΕΡ … οπότε ΑμΕΑ κατακτούν την κορυφή του Ολύμπου, αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποβιβαστούν από το τραίνο που θα τους φέρει στον Όλυμπο, για να κατακτήσουν μετά την κορυφή του…
ΕΛΙΣΣΑΒΕΤ (ΜΠΕΤΤΥ) ΣΚΟΥΦΑ
Βουλεύτρια Πιερίας (ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία)
Μέλος Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων
Μέλος Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Ε. Σκούφα: «Χωρίς ανελκυστήρα για ΑμεΑ ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Λιτοχώρου»
Απαγορευτικός είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός Λιτοχώρου για όσους έχουν κινητικά προβλήματα και φυσικά για την εξυπηρέτηση των ΑμεΑ, αφού δεν υπάρχει ανελκυστήρας και καμία πρόβλεψη. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κατά τα άλλα σύγχρονος σιδηροδρομικός σταθμός Λιτοχώρου κατασκευάστηκε το 2007 χωρίς καμία πρόβλεψη για την εξυπηρέτηση ΑμεΑ, προφανώς και αυτών που εμποδίζονται κινητικά. Το σοβαρό αυτό πρόβλημα σε μια εκτός των άλλων τουριστική περιοχή αναδεικνύει με ερώτησή της προς τους Υπουργούς: Υποδομών και Μεταφορών–Περιβάλλοντος, η βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα.
Καμία πρόβλεψη μόνο για τον Σ.Σταθμό Λιτοχώρου!
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η βουλεύτρια Πιερίας, δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη για την πρόσβαση ΑμεΑ από το Λιτόχωρο προς την αποβάθρα, ούτε από το σταματημένο σιδηροδρομικό συρμό προς την αποβάθρα και το Λιτόχωρο. Πολύ απλά, όποιο άτομο με κινητικές δυσκολίες και προβλήματα θελήσει να έρθει πχ από την Αθήνα στο Λιτόχωρο, απλώς δεν μπορεί, καθώς υπάρχουν μόνον σκαλοπάτια από την αποβάθρα προς την έξοδο. «Η ντροπή αυτή συμπαρασύρει κάθε άτομο που υποφέρει από περιορισμένη κινητικότητα, όπως οι ηλικιωμένοι, και όχι μόνον τα ΑμεΑ. Μάλιστα, παραμένει ανεξήγητο, πώς -στην ίδια σιδηροδρομική γραμμή- προβλέφθηκε ασανσέρ στους σταθμούς των Νέων Πόρων, της Λεπτοκαρυάς, της Κατερίνης, ενώ σύντομα θα διαθέτει ασανσέρ και ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός Παντελεήμονα, αλλά όχι ο σταθμός Λιτοχώρου», υπογραμμίζει στην ερώτησή της η κα Σκούφα. Κατά τη βουλεύτρια Πιερίας, η προχειρότητα των έργων διηνεκώς αποδεικνύει την ενασχόληση με έργα υποδομών μόνον όταν υπάρχει καλό περιθώριο κέρδους, και μόνο υπό το πρόσχημα της εξυπηρέτησης κοινωνικών αναγκών, παρά το γεγονός ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, δεν φαίνεται να είναι τεχνικώς δύσκολο να προστεθεί κάποιος υπαίθριος ανελκυστήρας.
Άμεση επίλυση για την εξυπηρέτηση των πολιτών
Η κα Σκούφα ζητά ενημέρωση από τους αρμόδιους Υπουργούς για το εάν έχει γίνει στα υπουργεία κάποια διαμαρτυρία για την προκλητική έλλειψη ανελκυστήρα εξυπηρέτησης των επιβατών της αποβάθρας στο σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου, τις ενέργειες στις οποίες θα προχωρήσουν για την επίλυση του προβλήματος και την εγκατάσταση με ταχύτατες διαδικασίες ανελκυστήρα ΑμεΑ. Ενημέρωση επίσης ζητείται από την βουλεύτρια Πιερίας για τους λόγους για τους οποίους δεν περιλήφθηκε ο ανελκυστήρας στα σχέδια του σταθμού.
Το κείμενο της ερώτησης
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς
Υποδομών και Μεταφορών
Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θέμα: «ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΑμεΑ ΣΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΛΙΤΟΧΩΡΟΥ»
Με το ν. 3891/2010 (ΦΕΚ A’188) για την «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα» επιχειρήθηκε η συστηματοποίηση της σκόρπιας νομοθεσίας περί του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος, βεβαίως εντός της μνημονιακής καταιγίδας, όπου προτεραιότητα είχαν τα οικονομικά μεγέθη και η περιστολή της σπατάλης οικονομικών πόρων των προηγηθέντων δεκαετιών.
Συνεπές επακόλουθο, η απουσία οιασδήποτε πρόνοιας για την κοινωνική διάσταση των μαζικών μεταφορών, για να μην αναφερθούμε εδώ στον διατηρούμενο, έντονα ταξικό χαρακτήρα των επιβατηγών σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς για το ελληνικό κράτος ήταν ο περιφρονητικά παραμελημένος κλάδος μεταφορών, ίσως γιατί ήταν πολύ μαζικός για την ανέκαθεν ελιτίστικη καθεστηκυία πολιτική τάξη, που εν τέλει δεν άντεξε, ξεπούλησε ιδιωτικοποιώντας το μόνο επικερδές της σκέλος, το σιδηροδρομικό έργο (ΤΡΕΝΟΣΕ).
Παρόλο που τουλάχιστον στην έκθεση πεπραγμένων του έτους 20071 (σελίδα 16), υπό το στοιχείο 6.4.1.1. με τίτλο «Στόχοι εμπορικοτιμολογιακής πολιτικής», ο τότε Οργανισμός μπορούσε και καυχώταν ότι «Η εμπορικοτιμολογιακή πολιτική του Οργανισμού συνέχισε και για το 2007 με τους γενικότερους στόχους (μεταξύ άλλων) … τη διατήρηση του κοινωνικού προφίλ του Οργανισμού με ιδιαίτερη ευαισθησία στα άτομα με αναπηρίες», οι ΑμεΑ υπάρχουν για τον ΟΣΕ ως επί το πλείστον ως οικονομικές μονάδες, για να τους αποδίδεται κάποια έκπτωση, με την οποία εξαντλείται και η ανωτέρω «ιδιαίτερη ευαισθησία» του.
Εν προκειμένω: Στην Πιερία κατασκευάστηκε το 2007 ένας υποτιθέμενα σύγχρονος και υποδειγματικός σιδηροδρομικός σταθμός, αυτός του Λιτοχώρου, χωρίς καμία πρόβλεψη για την εξυπηρέτηση ΑμεΑ, προφανώς και αυτών που εμποδίζονται κινητικά. Δηλαδή, δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη για την πρόσβαση ΑμεΑ από το Λιτόχωρο προς την αποβάθρα, μηδέ από το σταματημένο σιδηροδρομικό συρμό προς την αποβάθρα και το Λιτόχωρο. Απλά και ξεκάθαρα: όποιο άτομο με κινητικές δυσκολίες και προβλήματα θελήσει να έρθει πχ από την Αθήνα στο Λιτόχωρο, απλώς δεν μπορεί, καθώς υπάρχουν μόνον σκαλοπάτια από την αποβάθρα προς την έξοδο. Βέβαια, η ντροπή αυτή συμπαρασύρει κάθε άτομο που υποφέρει από περιορισμένη κινητικότητα, όπως οι ηλικιωμένοι, και όχι μόνον τα ΑμεΑ. Μάλιστα, παραμένει ανεξήγητο, πώς -στην ίδια σιδηροδρομική γραμμή- προβλέφθηκε ασανσέρ στους σταθμούς των Νέων Πόρων, της Λεπτοκαρυάς, της Κατερίνης, ενώ σύντομα θα διαθέτει ασανσέρ και ο νέος σιδηροδρομικός σταθμός Παντελεήμονα, αλλά όχι ο σταθμός Λιτοχώρου.
Επειδή δυστυχώς η προχειρότητα των έργων διηνεκώς αποδεικνύει την ενασχόληση με έργα υποδομών μόνον όταν υπάρχει καλό περιθώριο κέρδους, και μόνο υπό το πρόσχημα της εξυπηρέτησης κοινωνικών αναγκών.
Επειδή δεν φαίνεται να είναι τεχνικώς δύσκολο να προστεθεί κάποιος υπαίθριος ανελκυστήρας στο σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου.
Με βάση τα ανωτέρω ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Έχει φθάσει ποτέ στα γραφεία σας κάποια διαμαρτυρία για την άνω περιγραφείσα, προκλητική έλλειψη ανελκυστήρα εξυπηρέτησης των επιβατών της αποβάθρας στο σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου;
2. Έχετε μήπως ήδη ασχοληθεί με την επίλυση του προβλήματος; Αν όχι, προτίθεστε να εγκαταστήσετε με ταχύτατες διαδικασίες ανελκυστήρα ΑμεΑ;
3. Μπορείτε να εντοπίσετε τη θεσμική έλλειψη που επέτρεψε λειψή την ανέγερση του σιδηροδρομικού σταθμό Λιτοχώρου;
4. Προτίθεστε και πότε να εφαρμόσετε την υπ αρίθμ. ΥΠΕΝ/ΔΕΣΕΔΠ/65826/699/2020 (ΦΕΚ 2998/Β/20-7-2020) σχετική Υπουργική Απόφαση όσον αφορά το σιδηροδρομικό σταθμό Λιτοχώρου;
H ερωτώσα Βουλεύτρια
Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)